LL 835 Dolly ex. GG 860 Donny ex. LL 955 Donny

1916 : LL 955 Donny, Gravarne levererad från Fridhems varv, Lysekil, till ett vadlag med Fritiof Wallström som skeppare. Br.ton: 34,17. LxBxd 13,95x5,7x2,39. enl. boken Fiskebåtarna & Varven sid. 110. Enl. Skandiaverkens Garanti-Bok (D2:4) levererades en motor Skandia typ 251 A, 25 hk med motor nr 7924 den 25/2 1916 till Henrik Wallström , Gravarne. Fritiof Wallström (1896-1979) var son till Henrik Wallström (1844-1924).

Ref. släktforskningsprogrammet Geni: https://www.geni.com/people/Carl-Arthur-Fritiof-Wallstr%C3%B6m/6000000054541023849

1920 : Såld som GG 860 Donny, Hyppeln (August Olsson, Olof Adolfsson, Gunnar Adolfsson, Hugo Olsson) enl. boken Fiskebåtarna & Varven, sid. 110.

1923 : En motor Skandia typ 140 A 65 hk med motor nr 14361 levererades 18/7 till Sven August Olsson, Hyppeln enl. Skandiaverkens Garanti-Bok (D2:6)

1936 : Såld som LL 835 Dolly, Smögen (Mattias Olsson, Evald Martinsson, Karl Johansson) enl. boken Fiskebåtarna & Varven, sid. 110.

1940 -talet: Enl. boken Fiskebåtarna & Varven sid. 110 byttes motorn till en Skandia 80 hk. enl. boken Fiskebåtarna & Varven. Enl. Skandiaverkens Garanti-Bok (D2:7) levererades en Skandia typ 141 A 80 hk ,motor nr 17676 den 15/12 1931 till kapten A. Th. Johansson, Mollösund. Motorn var alltså begagnad när den installerades i LL 835 Dolly. Motorskylten för denna motor finns kvar i Dolly på en däcksbalk i maskinrummet.

1952 : Såld som LL 835 Dolly till Hugo Olsson och Tore Johansson, Torvald Torstensson, Smögen enl. boken Fiskebåtarna & Varven, sid. 110.

1965 : Motorn byttes till en 2-cyl. motor Skandia om 130 hk. enl. boken Fiskebåtarna & Varven. Enl. Skandiaverkens Garanti-Bok (D2:9) levererades en motor Skandia Typ 322 A med motor nr 220896 10/10 1939 till Karl-Olof Karlsson m.fl. Källö Knippla. Enl. boken Fiskebåtarna & Varven sid. 249 levererades GG 220 Clipper, Knippla till Nils Torgersson, Karl-Olof Karlsson m. fl. 1939. Detta fartyg sjönk som VG 141 Tärnö 1 15/10 1964 c:a 25 dist.min. norr om Skagens Revs fyrskepp (c:a 200 m djup). Skandiamotorn var då med största sannolikhet utbytt tidigare. Motornumret 220896 är instämplat på Dollys motors vevstakar. Enl. boken Fridhems Varv i Lysekil, sid. 77, köpte ägarna en renoverad Skandia av typ 322 med 2 cylindrar och 130 hk av Skandiaverken.

1973 : Såld som fritidsfartyg till Thomas Larsson, Göteborg, med Gullbergskajen som hemmahamn.

1976 : Såld som fritidsfartyg till Ralf och Bo med Gullbergskajen som hemmahamn. Renovering pågår. Skandiamotorn typ 322 A ,som populärt kallades ”två sextifemmer”, är kvar i Dolly.

Bo 31/1 2018